Ako tek počinjete u svijetu digitalnog marketinga, sigurno se osjećate preopterećeno. Ima toliko toga za naučiti! Odakle uopće početi? U ovom tekstu pružiti ćemo uvid u digitalni marketing i pokazati sve najbitnije što trebate znati da biste započeli. Nakon što pročitate ovaj tekst imati ćete osnovno razumijevanje svih glavnih koncepata digitalnog marketinga.
Napomena: postoji mnogo akronima koji se koriste u ovoj industriji, i neke termine nije moguće kvalitetno prevesti na Hrvatski jezik, pa ćemo koristiti njihovu originalnu verziju.
Za početak - što je uopće marketing?
Prije nego što počnemo pričati o digitalnom marketingu, moramo razumjeti što je marketing.
Marketing možemo definirati kao proces generiranja svjesnosti, interesa i želje za proizvodom ili uslugom.
Cilj marketinga je privući nove poslove osvješćivanjem ljudi da tvrtka postoji i što im nudi kao i generiranje interesa kod onih koji već znaju za vaš brend, ali još nisu kupci (ili nisu bili neko vrijeme). Cilj je u konačnici povećati volumen prodaje tijekom određenog vremenskog razdoblja.
Marketinški (prodajni) lijevak - Važan marketinški koncept koji morate razumjeti
Iako smo u iskušenju da prijeđemo ravno na tehnike digitalnog marketinga, prvo moramo razumjeti kako funkcionira prodajni lijevak. Bitno je da razumijete taj koncept zbog toga što će vam to omogućiti da planirate vaše kampanje na sasvim drugom nivou u odnosu na konkurenciju.
Razumjeti ćete put (poznat kao customer journey) koji vaši kupci prolaze od faze kada uopće nisu svjesni vaše ponude do trenutka kada postanu kupci, te ćete vaše poruke i ponude prilagoditi tome.
Najbolji način da vizualizirate kako netko postaje kupac je da razmišljate o tome kao o prolasku kroz lijevak.
Gornji široki vrh lijevka je mjesto gdje imate najviše ljudi, a postupno se sužava kako potencijalni kupci napreduju niz lijevak dok ne dođu do dna - do točke kupnje. Cilj je dovesti što više ljudi na vrh vašeg lijevka, a zatim pretvoriti ih što je više moguće u kupce koji plaćaju.
To se radi tako da privlačite ljude besplatnom ponudom, zanimljivom informacijom, humorom ili nekim drugim poticajem, a zatim ih polako upoznajete s proizvodom ili uslugom dok ne budu spremni za kupnju.
Iako postoje razne varijacije marketinškog lijevka četiri glavna koraka su:
1. Awareness (Svjesnost) – Ovo je kada tvrtka prvi put osvijesti svoje kupce o problemu koji imaju, a kojeg nisu bili svjesni da ga imaju. To se često radi putem Facebook oglasa, web bannera ili YouTube videa na način da se potencijalnim kupcima privuče pažnja.
Recimo da imate tvrtku koja prodaje jako skupe anatomske madrace. Tko su vaši kupci? Ne možete reći - “svi ljudi koji spavaju”, iako se to na prvu čini baš očito i najlakše. Morate prvo identificirati određeni segment tržišta gdje se vaš proizvod može pozicionirati kao rješenje problema koje ljudi u tom segmentu tržišta imaju. Što je veći i hitniji problem to bolje. Recimo da su vaši idealni kupci ljudi koji ponekad osjećaju bolove u leđima. Možda ti bolovi nisu toliko jaki da moraju odmah posjetiti liječnika, ali su često prisutni.
Vi napišete članak “5 ozbiljnih zdravstvenih problema koji mogu nastati kao posljedica bolova u leđima” koji promovirate na Facebooku (platite oglas). U tom članku objasnite da kronična bol u leđima može prouzročiti druge ozbiljne zdravstvene probleme. Sada je vaša publika postala svjesna problema. Nisu o tome do sada razmišljali. Možda su se nadali da će bol proći. Sada znaju da ako nastave ignorirati problem on može prerasti u nešto puno gore. Možda su se čak i malo uplašili. Sada imate njihovu pozornost.
2. Interest (Interes) – sada prelazimo u fazu interesa za proizvodom ili uslugom. Mnoga su potencijalna rješenja za bol u leđima. Od odlaska u teretanu, grupnih treninga, plivanja, kupovine bolje uredske stolice, specijalističkog pregleda u privatnoj bolnici do masti za uklanjanje bolova. Sve su to potencijalna rješenja i postoje u obliku proizvoda i usluga koje nudi vaša konkurencija, ali vi prodajete madrace, pa trebate pozicionirati vaše rješenje kao najbolje. To radite kroz sadržaj (članci i video) gdje educirate potencijalne kupce o svom rješenju i dajete neke dokaze zašto je to rješenje superiorno u odnosu na druga rješenja na tržištu.
3. Desire (Želja) – U ovoj fazi kupci su zainteresirani za ono što nudite, ali možda još nisu spremni za kupnju. Ovdje morate početi stvarati jake argumente zašto bi trebali kupovati od vas umjesto od vaših konkurenata. Niste vi jedini koji prodajete anatomske madrace. Zašto bi netko kupio od vas umjesto od vaše konkurencije? Ovdje puno pomažu pozitivne recenzije i iskustva bivših kupaca.
4. Action (Akcija, kupnja) – Konačno, potencijalni kupci su odlučili da žele ono što vi prodajete i spremni su poduzeti akciju! Sada je vrijeme da im olakšate kupnju tako što ćete dati popuste, garancije, ograničenja i druge klasične prodajne tehnike čime ćete povećati broj onih koji će kupiti.
Često na našim prostorima oglašivači preskaču početne faze i idu odmah u fazu akcije. To može funkcionirati ako prodajete jeftine proizvode gdje se kupnja događa na temelju emocionalnog impulsa (primjerice ako prodajete maskice za mobitele), ali za skuplje i kompliciranije proizvode potreban je sofisticiraniji pristup.
Faze u marketinškom lijevku nisu linearne. Ljudi će se često vratiti korak ili čak dva prije nego što donesu odluku o kupnji, ali nadamo se da ste ih do tada već uvjerili da je vaš proizvod najbolji.
Podjela marketinga na konceptualnoj razini
Postoji mnogo različitih pristupa marketingu, a ono što funkcionira za jednu tvrtku možda neće raditi za drugu. Važno je pronaći marketinški pristup koji odgovara vašem poslovanju i vašem budžetu. Postoji nekoliko osnovnih pristupa marketingu koje možete koristiti za početak. Svaki od njih ima svoje prednosti i nedostatke, pa ćete morati odlučiti koji je pravi za vas. Evo pregleda nekih najčešćih pristupa marketingu:
Tradicionalni marketing i digitalni marketing
Tradicionalni marketing je bilo koji oblik oglašavanja ili promocije koji koristi kanale poput TV-a, radija, novina i časopisa za dosezanje kupaca. Postoji već desetljećima i danas ga mnoge tvrtke koriste.
Digitalni marketing, s druge strane, obuhvaća sve oblike oglašavanja ili promocije koji koriste elektroničke medije kao što su računala i pametni telefoni. To uključuje sve, od optimizacije za tražilice (SEO) do oglasa s plaćanjem po kliku (PPC) na platformama društvenih medija kao što su Facebook i Instagram ili Google oglasa.
U vašem marketingu možete koristiti kombinaciju ova dva pristupa.
Pojmovnik digitalnog marketinga
Preuzmite naš besplatni pojmovnik digitalnog marketinga!
Inbound (ulazni) i outbound (izlazni) marketing
Inbound marketing je oblik marketinga koji nastoji privući kupce putem pravovremenog i korisnog sadržaja. Cilj inbound marketinga je uspostaviti situaciju u kojoj potencijalni klijent otkriva tvrtku dok traži rješenja za svoje probleme. Na primjer, dok traži nešto na Googleu, potrošač naiđe na članak određene tvrtke koji pruža korisne savjete o traženoj temi. Ova vrsta marketinga se često naziva 'pull' marketingom jer privlači kupca prema tvrtki kroz korištenje zanimljivih i relevantnih sadržaja.
Inbound marketing izvrstan je za brendove koji žele izgraditi povjerenje kod svojih kupaca i stvoriti sadržaj koji će ih zadržati angažiranima. Također je dobro ako se želite etablirati kao autoritet u vezi s nekom temom.
Outbound marketing, s druge strane, gura promotivne materijale poput letaka, brošura, reklama na Facebooku, web bannera itd.u vidokrug potencijalnim kupcima u pokušaju da ih zainteresira za proizvod ili uslugu.
Outbound marketing trebao bi se koristiti kada želite stvoriti osjećaj hitnosti kod potencijalnih kupaca – na primjer, ako želite povećati prodaju i želite osigurati da što više ljudi sazna za to u kratkom vremenskom razdoblju. Također može biti korisno kada imate nešto novo za ponuditi i želite da što više ljudi sazna o tome što je prije moguće.
Brend marketing i direktni marketing
Brend marketing je oblik oglašavanja koji se usredotočuje na podizanje svijesti o brendu i stvaranje određenih asocijacija. Ova vrsta marketinga ne usredotočuje se na prodaju proizvoda ili usluga izravno potrošačima, već umjesto toga ima za cilj stvoriti emocionalnu vezu između njih i vaše tvrtke pričajući priče o tome što vas čini jedinstvenim.
Primjer brend marketinga je TV oglas za Coca Colu: ne prodaje izravno ništa, već stvara emocionalnu vezu između kupca i tvrtke pričajući priče o tome što ih čini jedinstvenima.
Male i srednje tvrtke često rade grešku pokušavajući kopirati velike korporacije i njihov pristup marketingu. To nas dovodi do direktnog marketinga.
Direktni marketing (direct response marketing) je oblik oglašavanja koji se usredotočuje na prodaju proizvoda ili usluga izravno potrošačima. Direktni marketing je oblik marketinga koji ima za cilj stvoriti potražnju i povećati prihod poduzeća i za razliku od brend marketing ima neposredan učinak na povećanje prihoda.
Na primjer, ako je vaša tvrtka manja robna marka koja prodaje luksuzne proizvode poput nakita ili vrhunske odjeće na internetu, vjerojatno je bolje da se usredotočite na ciljano oglašavanje koristeći metode direktnog marketinga jer ćete moći potrošiti manje novca po kupcu, a da ih više zainteresirate za ono što nudite.
Direktni marketing započeo je s tiskanim katalozima za narudžbu poštom i razvio se u vrlo sofisticiranu metodu prodaje proizvoda ili usluga koristeći napredne metode copywrittinga.
Najmoćniji alati direktnog marketinga su mogućnost praćenja podataka i mjerenja rezultata. Na taj način možete vidjeti što radi, a što ne, tako da možete izvršiti prilagodbe u skladu s tim.
B2B vs B2C marketing
Glavna razlika između B2B i B2C marketinga je u tome što je business-to-business (B2B) marketing fokusiran na prodaju proizvoda ili usluga drugim tvrtkama, dok je business-to-consumer (B2C) marketing usmjeren na prodaju proizvoda ili usluga pojedinačnim potrošačima.
Još jedna ključna razlika između ove dvije vrste marketinga je u tome što je B2B marketing složeniji jer obično postoji više donositelja odluka uključenih u odluke o kupnji i tada u priču ulazi Account based marketing, dok je B2C marketing često jednostavniji jer većina ljudi treba odobrenje samo jedne osobe prije nego što nešto kupi.
Što je digitalni marketing odnosno internetski marketing i zašto je važan
Sada kada ste se upoznali sa osnovama, vrijeme je da detaljnije istražimo digitalni marketing. Digitalni marketing je proces korištenja digitalnih kanala kao što su tražilice, društvene mreže i email za promoviranje proizvoda ili usluga na internetu. Važan je jer omogućuje tvrtkama da dosegnu svoju ciljanu publiku na učinkovit način koji ne bi bio moguć tradicionalnim sredstvima poput TV reklama ili jumbo plakata.
Koje su prednosti digitalnog marketinga?
Digitalni marketing pruža niz prednosti za tvrtke, uključujući:
- Veći doseg – digitalnim marketingom možete dosegnuti veću publiku nego tradicionalnim marketinškim kanalima. To je zbog činjenice da vam online platforme omogućuju ciljanje određene demografije i interesa na temelju velikih količina podataka prikupljenih od korisnika.
- Brzina - Digitalni mediji omogućuju vam da proizvodite sadržaj i brzo ga distribuirate. Također olakšava tvrtkama da odgovore na povratne informacije kupaca u stvarnom vremenu, što pomaže poboljšati cjelokupno korisničko iskustvo.
- Niži troškovi – Jedna od najvećih prednosti digitalnog marketinga je da je relativno jeftin u usporedbi s drugim oblicima oglašavanja kao što su TV reklame ili oglasi u časopisima što znači da si čak i male tvrtke mogu priuštiti ulaganje u ovu vrstu oglašavanja.
- Više interakcije – Digitalni mediji omogućuju vam izravnu interakciju sa svojim klijentima putem kanala društvenih medija i emaila pružajući priliku za dvosmjernu komunikaciju koju tradicionalno oglašavanje ne dopušta.
- Bolji povrat investicije (ROI - return on investment) – Budući da digitalni marketinški alati omogućuju dosezanje većeg broja ljudi uz niže troškove od drugih oblika oglašavanja, oni općenito pružaju veći povrat ulaganja (ROI).
Različite vrste digitalnih marketinških kanala
Marketinški kanali su putevi koji vas povezuju s vašim kupcima i potencijalnim klijentima. Omogućuju tvrtkama da komuniciraju kroz više dodirnih točaka kao što su društvene mreže ili digitalni oglasi. Tradicionalni marketinški kanali uključuju: izravnu poštu, televiziju, radio, novine, časopise i vanjsko oglašavanje. Digitalni marketinški kanali uključuju:
- Organsko pretraživanje – odnosi se na neplaćene rezultate pretrage koji se pojavljuju na tražilicama kao što je Google. Optimizacija za tražilice (SEO) je proces poboljšanja web stranice kako bi se poboljšao broj i kvaliteta posjeta iz organskih rezultata tražilice. Ovaj je kanal najučinkovitiji kada postoji potražnja za temama povezanih s vašom tvrtkom. Ovo je odličan kanal jer vas kupci pronalaze u trenutku kada imaju potrebu za vašim proizvodom ili uslugom, a kada kliknu na vašu web stranicu to vas ništa ne košta.
- Digitalno oglašavanje – plaćeni oglasi koji se mogu pojavljivati na stranicama s rezultatima Google pretrage (Google ads) ili drugim web stranicama putem web bannera, Facebook oglasa ill Instagram oglašavanja. Ovaj kanal je najučinkovitiji kada postoji velika potražnja za proizvodima ili uslugama povezanim s vašom tvrtkom, ali nema dovoljno organskog prometa samo od SEO-a da zadovolji te potrebe. Također je odličan za retargeting (više o tome kasnije).
- Email marketing (marketing putem e-pošte) – korištenje emaila za promoviranje proizvoda ili usluga. To se često radi korištenjem newslettera, koji mogu uključivati tekst, slike i video zapise. Email marketing je vrlo isplativ način da svojom porukom doprete do velike publike jer je slanje emaila besplatno. Međutim, izazov je skupiti dovoljan broj relevantnih aktivnih pretplatnika na vaš newsletter.
- Video marketing – kreiranje i distribucija videa u svrhu marketinga proizvoda ili usluge. To može uključivati videozapise s uputama ili objašnjenjima, svjedočanstva kupaca, videozapise o kulturi tvrtke ili čak demonstracije proizvoda. Video marketing je učinkovit način za angažiranje kupaca i potencijalnih klijenata na osobnoj razini.
Što vam je potrebno da krenete sa digitalnim marketingom?
Za pokretanje digitalnog marketinga potrebna vam je web stranica gdje ljudi mogu saznati više o vašoj tvrtki i onome što nudite. Vaša web stranica je nešto kao virtualna nekretnina s kojom zauzimate prostor na Google rezultatima (ako znate što radite) i putem koje možete privlačiti nove kupce.
Za početnike preporučamo WordPress platformu. WordPress je sustav za upravljanje sadržajem (CMS) koji olakšava izradu i upravljanje vašim web stranicama. Besplatan je za korištenje, a na raspolaganju je mnogo predložaka i dodataka koji će vam pomoći da započnete.
Također će vam trebati domena i hosting. Naziv domene je adresa vaše web stranice (npr. www.mojatvrtka.hr), a hosting je usluga koja pohranjuje datoteke vaše web stranice na serveru.
Nakon što imate web stranicu, možete početi usmjeravati promet na nju. Važno je da ljudi mogu pronaći vašu web stranicu kako bi saznali što nudite.
Pojmovnik digitalnog marketinga
Preuzmite naš besplatni pojmovnik digitalnog marketinga!
Kako ćete povećati posjećenost vaše web stranice, upite i prodaju?
Postoji mnogo načina na koje to možete učiniti, ali tipične metode uključuju SEO, digitalno oglašavanje, email marketing i video marketing.
SEO - Optimizacija za tražilice (SEO) je proces poboljšanja web stranice kako bi se povećao broj i kvaliteta posjeta iz organskih rezultata tražilice. Cilj SEO-a je povećati vidljivost vaše web stranice na rezultatima pretrage (SERP).
Google Ads (oglasi) – Google Ads je platforma na kojoj možete izraditi oglasne kampanje koje se pojavljuju na Googlu i partnerskoj prikazivačkoj mreži (npr. Web banner na nekom portalu). Sjajna stvar kod Google Adsa je da plaćate samo kada netko klikne na vaš oglas, tako da nema rizika ako ga nitko ne vidi! Osim toga, uz pomoć Google oglasa možete brzo testirati ponudu i vidjeti odaziv tržišta. Također, postoji mnogo različitih vrsta kampanja koje možete pokrenuti kao što su oglasi na Google tražilici, display oglasi na prikazivačkoj mreži (banner oglasi), videokampanje na Youtubeu, Shopping kampanje i još mnogo toga.
Youtube oglasi - YouTube oglasi se kreiraju kroz Google Ads sučelje. Sjajna stvar kod YouTube oglasa je da postoji ogromna publika koja svaki dan gleda YouTube videozapise! Gledatelje možete ciljati na temelju njihovih interesa, demografije, pa čak i prošlih interakcija s vašom web stranicom.
Facebook oglasi - Facebook Ads je platforma na kojoj možete kreirati reklamne kampanje koje se pojavljuju na Facebooku, Instagramu i Messengeru. Trebati ćete postaviti kampanju, odabrati ključne riječi za svoje oglase, napisati tekst oglasa, odabrati publiku na temelju demografije, lokacije i interesa i zatim ih tijekom vremena optimizirati na temelju mjernih podataka o izvedbi kao što su klikovi ili konverzije.
Remarketing – Remarketing odnosno retargeting je je vrsta digitalnog oglašavanja koja vam omogućuje da oglasima dosegnete ljude koji su već posjetili vašu stranicu. To se između ostalog može učiniti putem platformi kao što su Google Ads, Facebook Ads ili Instagram Ads. Doživjeli ste retargeting oglas ako ste ikada otišli na neku web stranicu, a zatim posvuda na internetu počeli viđati oglase za tu tvrtku.
Email marketing – Marketing putem e-pošte je proces slanja emaila vašim klijentima ili potencijalnim klijentima u svrhu promocije proizvoda ili usluge. Cilj ne bi trebao biti konstantno prodavati nego kreirati koristan i zanimljiv sadržaj koji onda možete povremeno prožeti vašim ponudama. Email marketing može se provoditi putem platformi kao što je Mailchimp. Putem email marketinga možete slati različite sadržaje, uključujući tekst, slike i videozapise. Newsletteri su popularan način za redovito animiranje kupaca i potencijalnih klijenata zato jer je njihovo slanje besplatno.
Content marketing (marketing sadržaja) – Content marketing je stvaranje i distribucija sadržaja (kao što su postovi na blogu, videozapisi ili podcastovi) kako bi se privukli kupci. Ovaj se kanal može koristiti za promoviranje vaših proizvoda ili usluga, ali je također važan za izgradnju svijesti o brendu i autoriteta unutar industrije. Način na koji djeluje je pružanje vrijednog sadržaja koji pomaže u rješavanju problema ili educira čitatelja. Nakon što privučete njihovu pažnju, možete predstaviti svoj proizvod ili uslugu kao rješenje. Odlično radi u kombinaciji sa SEO-om.
Influencerski marketing – Influencerski marketing je proces partnerstva s utjecajnim ljudima u vašoj branši kako biste promovirali svoje proizvode ili usluge. To se može činiti putem društvenih mreža, postova na blogu ili čak plaćenih preporuka.
Affiliate marketing – Affiliate marketing je proces zarađivanja provizije promoviranjem proizvoda ili usluga drugih tvrtki. Ako znate izraditi web stranicu i generirati potražnju za određenim proizvodom ovaj tip digitalnog marketinga može biti jako isplativ.
Vođenje društvenih mreža – proces stvaranja sadržaja za društvene platforme (kao što su Facebook, Twitter ili Instagram) s ciljem postizanja specifičnih poslovnih ciljeva. To može uključivati bilo što, od povećanja svijesti o brendu do privlačenja prometa na web stranicu ili generiranja potencijalnih kupaca.
Prije nego što počnete s digitalnim marketingom, važno je da postavite ciljeve. To će vam pomoći u usmjeravanju vaše strategije tako da sve aktivnosti budu usmjerene na postizanje ovih ishoda. Na primjer, ako je vaš cilj dobiti više prometa na vašu web stranicu, dobar bi cilj mogao biti povećanje broja posjetitelja za X% u razdoblju Y (na primjer 'povećati posjetitelje web stranice za 20% u sljedećem tromjesečju').
Nakon što ste postavili svoje ciljeve, vrijeme je da počnete razvijati svoju strategiju. To će uključivati stvaranje sadržaja, ciljanje prave publike, odabir pravih kanala i mjerenje rezultata. Važno je biti fleksibilan sa svojom strategijom jer se stvari s vremenom mogu promijeniti – ali ako imate dobar plan to je način da osigurate da su sve aktivnosti usmjerene na postizanje vaših ciljeva.
Kako kreirati strategiju digitalnog marketinga?
Sada kada ste razumjeli osnove digitalnog marketinga, vrijeme je da izradite strategiju za vlastito poslovanje ili za tvrtku za koju radite. To uključuje postavljanje ciljeva, određivanje ciljanog tržišta i marketinških kanala, te stvaranje sadržaja koji će se svidjeti vašoj publici.
Prvo ćete morati identificirati svoje poslovne ciljeve. Što se nadate postići svojim aktivnostima u digitalnom marketingu? Želite li povećati svijest o brendu, potaknuti promet na web stranici ili pretvoriti potencijalne klijente u kupce? Nakon što znate što želite, lakše je odrediti koji će vam kanali i taktike pomoći da postignete te ciljeve.
Zatim ćete morati odrediti svoja ciljana tržišta. Tko će najvjerojatnije biti zainteresiran za vaše proizvode ili usluge? Kada saznate tko je vaš idealan kupac, možete ga početi ciljati putem plaćenog i organskog pretraživanja, email marketinga i društvenih medija.
Konačno, važno je stvoriti zanimljiv sadržaj koji će se svidjeti vašim ciljanim tržištima. Ovaj sadržaj može imati različite oblike, uključujući postove na blogu, objave na društvenim mrežama, pa čak i videozapise. Ključno je osigurati da je vaš sadržaj relevantan za vašu publiku i da pruža vrijednost koju neće pronaći drugdje.
Uobičajene pogreške koje trebate izbjegavati u digitalnom marketingu
Važno je biti svjestan nekih uobičajenih pogrešaka koje ljudi čine pri implementaciji ovih strategija. Evo nekoliko stvari na koje treba pripaziti:
Ciljanje pogrešne publike – Ovo je jedna od najvećih pogrešaka koje tvrtke čine svojim aktivnostima u digitalnom marketingu. Ako pokušavate dosegnuti publiku koja nije zainteresirana za ono što nudite, nećete ih pretvoriti u kupce. Prije izrade bilo kakvog marketinškog materijala ili pokretanja kampanje provjerite znate li tko je vaš idealan kupac.
Ulaganje premalo vremena – digitalni marketing zahtijeva puno truda i vremena, pogotovo ako tek počinjete, ali se trud svakako isplati. Može biti primamljivo kreirati sadržaj i pokrenuti kampanju bez puno razmišljanja, ali to obično nije učinkovito (ili održivo). Trebali biste odvojiti malo vremena prije pokretanja svoje prve kampanje kako bi sve bilo ispravno isplanirano s realnim ciljevima na umu.
Ne mjerenje i ne praćenje rezultata – nakon što pokrenete digitalnu marketinšku kampanju, važno je pratiti rezultate kako biste vidjeli je li uspješna ili ne. To znači praćenje konverzija i korištenje analitičkog softvera kao što je Google Analytics za mjerenje prometa na web stranici, angažmana na društvenim mrežama i drugih ključnih podataka. Ako to ne radite, nećete znati koje kampanje rade, a koje treba poboljšati.
Mjerenje i analitika - kako pratiti uspjeh vaših aktivnosti
Jedan od najvažnijih aspekata digitalnog marketinga je mogućnost praćenja i mjerenja rezultata. To vam omogućuje da odredite jesu li vaše kampanje učinkovite ili ne, kao i da identificirate područja za poboljšanje. Postoji niz različitih alata i mjernih podataka koje možete koristiti za praćenje svog napretka, uključujući:
Angažman na društvenim mrežama – ovo mjeri koliko dijeljenja i lajkova vaš sadržaj dobiva na platformama društvenih medija kao što su Facebook i Instagram.
Promet na web stranici - ovo prati broj jedinstvenih posjetitelja vaše web stranice u određenom vremenskom razdoblju. Za praćenje ovih podataka možete koristiti alat kao što je Google Analytics.
CTR - mjeri koliko ljudi klikne vaš oglas ili email nakon što su ga vidjeli. Izračunava se tako da se broj klikova podijeli s ukupnim brojem pojavljivanja (impressions). Pojavljivanje označuje koliko je puta vaš oglas prikazan, čak i ako ga netko ne klikne.
Bounce rate (stopa napuštanja početne stranice) - postotak posjetitelja koji napuste vašu web stranicu odmah po dolasku. Visok bounce rate je znak za zabrinutost zato jer znači da posjetitelji vaše web stranice ne nalaze ništa korisno na njoj ili je prespora.
Optimizacija stope konverzije (CRO) – proces korištenja podataka o posjetiteljima vaše web stranice za poboljšanje njihovog iskustva i povećanje konverzija.
Cijena po akviziciji (CPA) - ovo mjeri koliko trošite na marketinške aktivnosti kako biste pridobili kupca, primjerice putem PPC-a ili oglašavanja na društvenim mrežama. Izračunava se tako da se broj pozitivnih ishoda (npr. broj ispunjenih kontakt formi ili broj transkacija u vašem webshopu) podijeli s ukupnim brojem posjetitelja koji je kampanja generirala.
ROI (povrat ulaganja) – ovo je metrika koja izračunava iznos prihoda ostvarenog od vaših digitalnih marketinških kampanja u usporedbi s njihovom cijenom.
Kako započeti s digitalnim marketingom?
Digitalni marketing je golemo i složeno područje, ali je ključno za svakog vlasnika tvrtke koji želi uspjeti na današnjem konkurentnom tržištu ili osobu koja želi napredovati u karijeri i raditi bolje plaćeni posao.
Najbolji način da naučite digitalni marketing je kroz praktično iskustvo. Trebali biste pokušati stvoriti neki sadržaj, kreirati web stranicu, pokrenuti kampanju i pratiti svoje rezultate kako biste vidjeli što vam od toga najbolje odgovara.
Ako vam je potrebna pomoć, razmislite o upisu na tečaj digitalnog marketinga gdje možete dobiti stručne upute od iskusnih stručnjaka. Tako ćete brže naučiti osnove digitalnog marketinga i imati priliku postavljati pitanja i dobiti povratnu informaciju.
Dostupni su mnogi tečajeva digitalnog marketinga, ali nisu svi jednako kvalitetni. Obavezno istražite prije nego što se upišete u bilo koji program i potražite onaj koji je akreditiran i ima dobru reputaciju.
Nakon što pronađete pravi tečaj digitalnog marketinga za sebe, svakako se upišite i počnite već danas! Bit će vam drago!
"2019. sam završila tečaj, otvorila svoju tvrtku, a 2022. započinjemo sa 7 djelatnika. Savjetujem svima koji se dvoume da svakako pokušaju, jer nije teško, a naučiti ćete puno."
Andreja Šturlan
Bivša polaznica