SEO (search engine optimization) ili optimizacija za tražilice je jedan od najvažnijih aspekata svake online marketinške strategije. Ako ne optimizirate svoju web stranicu za Google, propuštate puno potencijalnog prometa i kupaca. U ovom tekstu objasniti ćemo što je SEO i kako možete optimizirati svoju web stranicu pomoću jednostavnih tehnika.
Što je SEO i kako funkcionira?
SEO je skraćenica od Search Engine Optimization. SEO predstavlja niz tehnika koje se koriste za povećanje prometa (posjeta) na vašoj web stranici i povećanje njene pozicije na stranicama s rezultatima pretrage (tzv. SERP). Optimiziranjem vaše stranice povećati ćete šanse da će netko pronaći vašu stranicu kada pretražuje ključne riječi povezane s vašim proizvodima ili uslugama.
SEO je važan jer ljudi stalno traže nešto na internetu, bilo da je riječ o informacijama ili kupovini. Ako se ne pozicionirate za određene ključne riječi koje se odnose na vaše poslovanje, kupci će vas vrlo teško pronaći na internetu.
Kako točno funkcionira SEO?
Postoji niz tehnika uključenih u optimizaciju vaše stranice za tražilice, ali razlikujemo dva glavna koncepta: on-site i off-site optimizacija (na stranici i izvan stranice).
Što je on-site optimizacija?
On-site optimizacija je proces optimizacije elemenata koji se nalaze NA vašoj web stranici, tako da ih tražilice mogu jasnije razumjeti i vidjeti kako su međusobno povezani u odnosu na ciljane ključne riječi.
Način na koji tražilice tumače web stranicu može se odrediti čimbenicima kao što su: URL-ovi, naslovi stranica, meta opisi, naslovi unutar teksta i sl.
Što je off-site optimizacija?
Off-site optimizacija je proces poboljšanja rangiranja vaše stranice izgradnjom povratnih veza na nju. Poveznice koje se nalaze na drugim web stranicama na internetu, a vode natrag do vaše web stranice zovu se povratne poveznice odnosno backlinkovi i imaju značajan utjecaj na poziciju vaše web stranice u rezultatima pretrage. Što više povratnih veza imate s pouzdanih domena, veća je vjerojatnost da će vaša stranica visoko rangirati na Googleu.
Osnove optimizacije vaše web stranice za Google
Ne možete samo lansirati bilo koju web stranicu i očekivati da ćete se dobro rangirati u rezultatima Google pretraživanja. Morate optimizirati svoju web stranicu oko određenih ključnih riječi, tako da sadržaj vaše web stranice bude relevantniji od drugih sličnih web stranica.
Na primjer, recimo da želite prodavati tenisice na internetu. Kada ljudi pretražuju "tenisice za trčanje", želite da vaša web stranica bude visoko pozicionirana u rezultatima pretraživanja za taj pojam.
Prvi je korak provjeriti koristite li prave ključne riječi na svojoj web stranici kako bi je potencijalni kupci mogli pronaći online.
Na primjer, ako netko pretražuje "tenisice za trčanje", što bi se trebalo pojaviti u rezultatima pretraživanja?
Na slici dolje vidite nekoliko primjera rezultata pretraživanja za tu ključnu riječ:
Kao što vidite, prvi rezultat je internetska trgovina koja prodaje tenisice za trčanje. Pojam "tenisice za trčanje" mjesečno se traži oko 2400 puta na Googlu. Dakle, ako prodajete tenisice za trčanje definitivno želite da se vaša web stranica pojavi u rezultatima pretraživanja ispred konkurencije kada netko pretražuje npr. "tenisice za trčanje". Osim što možete optimizirati vašu web stranicu za pojam "tenisice za trčanje" možete ju optimizirati i za neke druge pojmove vidljive na slici dolje.
Kako optimizirati web stranicu?
Postoji mnogo različitih tehnika on-site optimizacije i off-site optimizacije koje se mogu koristiti za višu poziciju na stranicama s rezultatima tražilice. Evo nekoliko primjera tehnika on-site optimizacije.
URL-ovi: pazite da nisu predugački, provjerite uključuju li važne ključne riječi, izbjegavajte neželjene riječi unutar URL-a, uklonite razmake iz svog URL-a itd. Primjerice:
Naslovi stranica (page titles): to su naslovi koji se pojavljuju na rezultatima pretraživanja. Trebali bi sadržavati relevantne ključne riječi, tako da tražilice znaju o čemu se radi na svakoj stranici. Na primjer, ako netko pretražuje "tenisice za trčanje", želite da vaša stranica ima naslov stranice koji uključuje te riječi. To će pomoći vašoj stranici da se rangira više od bilo koje druge internetske trgovine sa sličnom početnom stranicom. Naslovi bi trebali imati smisla i biti jednostavni za korisnika, kao i relevantni za ključne riječi po kojima se pokušavate rangirati.
Meta opisi: to su kratke rečenice koje se pojavljuju ispod naslova svake web stranice na Googleovim stranicama s rezultatima pretraživanja. Trebali bi biti dugi između 155 i 160 znakova i sadržavati relevantne ključne riječi i jasan opis koji opisuje stranicu. Cilj meta opisa je potaknuti ljude da kliknu na vašu web stranicu u rezultatima pretraživanja.
Naslovi unutar teksta (headers): to su dijelovi vaše web stranice koji odvajaju različite blokove sadržaja, a označavaju se sa H1, H2, H3 itd. Naslovi bi trebali sadržavati važne ključne riječi povezane s vašom web stranicom, tako da pretraživači mogu razumjeti o čemu se radi na vašoj stranici. Na svakoj stranici smijete imati samo jedan H1 naslov dok ostalih vrsta naslova možete imati koliko vam treba.
Ključne riječi u sadržaju (keywords): koristite relevantne ključne riječi u svom sadržaju, tako da pretraživači mogu lako razumjeti o čemu se radi na vašoj web stranici. Na primjer, ako se želite rangirati za ključnu riječ "tenisice za trčanje", uključite je u naslov stranice, naslove unutar teksta i meta opise na svojoj stranici. Zatim ju upotrijebite unutar sadržaja svoje web stranice barem nekoliko puta, ali nemojte pretjerivati.
Pojmovnik digitalnog marketinga
Preuzmite naš besplatni pojmovnik digitalnog marketinga!
Interne poveznice (interlinking): to su veze između stranica na istoj domeni. Npr. ako netko pretražuje "tenisice za trčanje", želite da vaša stranica "recenzije tenisica" vodi do najboljih tenisica za trčanje.
Slike: uključite ključne riječi u nazive slikovnih datoteka i alt oznake (alternativni tekst kada se slika ne može učitati).
Off-site optimizacija može znatno pomoći u rangiranju na tražilicama. To su čimbenici izvan vaše izravne kontrole, ali su povezani sa sadržajem vaše stranice. Na primjer, ako vas neka popularna web stranica spomene ili stavi link u svoj sadržaj koji vodi natrag na vašu stranicu, to će jako pozitivno utjecati na poziciju vaše stranice u rezultatima pretrage na Googlu.
Kako istražiti ključne riječi i koristiti ih na svojoj web stranici?
Prvi korak u optimizaciji za tražilice je istraživanje relevantnih ključnih riječi.
Na primjer, recimo da prodajete tenisice za trčanje i želite se rangirati što je više moguće na Googlu za relevantne ključne riječi kao što su "tenisice za trčanje" i "najbolje tenisice za trčanje".
Možete započeti unosom tih pojmova u Googleov planer ključnih riječi.
Planer ključnih riječi besplatan je Googleov alat koji vam pomaže pronaći relevantne ključne riječi za vaše poslovanje. Uključuje mjesečni opseg pretraživanja i podatke o cijeni po kliku (CPC), koji vam govore koliko možete očekivati da ćete platiti za oglašavanje na Googleu ako se odlučite koristiti Google oglase.
Evo kako izgleda alat za planiranje ključnih riječi:
Koristeći ove informacije, možete odrediti koje je ključne riječi najbolje ciljati. U ovom slučaju, to su "tenisice za trčanje", jer imaju mjesečni opseg pretraživanja od 2400 što znači da u prosjeku 2400 ljudi mjesečno traži taj pojam. Ipak, treba uzeti u obzir i konkurenciju. Ako ustanovimo da je konkurencija jako dobro optimizirana, i da ima kvalitetne backlinkove onda je možda pametnije prvo se optimizirati za tzv. "long tail keywords".
Pri odabiru ključnih riječi važno je razlikovati ključne riječi s dugim i kratkim “repom” - tzv. "long tail keywords". Ključne riječi s dugim repom su duže i konkretnije, poput "najbolje tenisice za trčanje adidas". Često ih je lakše rangirati visoko u tražilicama jer manje ljudi optimizira svoje stranice baš za takve specifične ključne riječi.
Ključne riječi s kratkim repom mnogo su općenitije, poput "tenisice za trčanje" ili "tenisice". Da biste se dobro rangirali za kratke ključne riječi, trebat će vam visoki autoritet domene (domain authority), što znači da morate imati puno kvalitetnih backlinkova koje upućuju na vašu stranicu.
Nakon što znate koje ključne riječi želite ciljati, dodajte ih na prava mjesta na svojoj web stranici.
U ovom slučaju, preporučujemo da stavite "tenisice za trčanje" u naslov stranice i meta opis. Zatim napišite sadržaj vezan uz trčanje tako da prirodno uključuje relevantne ključne riječi poput "trčanje" i "tenisice".
Evo kako bi to moglo izgledati:
Naslov: "Tenisice za trčanje | Kupite najbolje tenisice za trčanje online"
Kao što možete vidjeti, uključili smo relevantne ključne riječi kao što su "tenisice za trčanje" i "najbolje tenisice za trčanje". Ovo je dio on-site optimizacije. Pomaže tražilicama da shvate o čemu se radi na vašoj web stranici i kako je rangirati na svojim stranicama s rezultatima.
Zatim, ključnu riječ možemo staviti negdje u naš meta opis. Evo primjera:
Meta opis: "Tenisice za trčanje - za muškarce i žene. Akcija - nudimo samo najbolje tenisice za trčanje. Pogledajte najnovije stilove Adidasa, Nikea i drugih."
Uključili smo ključne riječi poput "muškarci", "žene", “Adidas”, “Nike”, “akcija” i sl. kako bismo bili sigurni da Google zna o čemu se radi na našoj web stranici i da posjetiteljima pružimo relevantan opis.
Primjer kako bi to moglo izgledati na Google rezultatima pretrage:
Također trebate uključiti ključnu riječ u svoje naslove unutar teksta (H1, H2, H3...) i u sadržaj na vašoj web stranici.
Na kraju, možemo uključiti ključne riječi u nazive datoteka naših slika i alt oznake:
Naziv slike npr. "Nike Air Huarache-004.jpg"
Oprez: ne pretjerujte! Previše istih ključnih riječi na jednoj stranici nikako nije poželjno. Glavnu ključnu riječ (npr. “tenisice za trčanje”) iskoristite 2-3 puta na stranici. Slobodno koristite sinonime i različite varijante iste riječi (jednina, množina, padeži…).
Također, ne zaboravite pisati prirodno. Ne pišite sadržaj samo da zadovoljite SEO formu, nego i sadržaj koji je zanimljiv i lagan ljudima za čitanje.
Važnost kvalitetnog sadržaja
Posljednji dio uspješnog SEO-a je kvalitetan sadržaj odnosno tekst koji se nalazi na vašoj web stranici. Što više posjetitelja zaista želi pročitati ono što imate za reći, tražilicama će biti lakše rangirati vašu web stranicu na stranicama s rezultatima (SERP).
Googleov algoritam razmatra čimbenike kao što su stopa napuštanja stranice (bounce rate), vrijeme na stranici i koliko ljudi odustane nakon posjete samo jednoj stranici. Ako veliki broj posjetitelja brzo ode i ne vrati se, to je znak da vaš sadržaj ne zadovoljava njihove potrebe i može se dogoditi da radi toga izgubite poziciju na Googlu..
S druge strane, ako ljudi provode vrijeme na vašoj web stranici i stalno se vraćaju po još, to znači da pružate visokokvalitetan sadržaj koji ih održava zainteresiranima.
Načini na koje možete učiniti vaš sadržaj zanimljivijim:
- Dodajte videozapise, slike, infografike i druge sadržaje na svoju stranicu.
- Formatirajte tekst i učinite ga čitljivijim. Npr. koristite podebljani tekst u svom članku kako biste naglasili određene točke.
- Stavite linkove u tekst koji vode na autoritativne web stranice povezane sa sadržajem vašeg teksta.
Dakle, stvarajte sadržaj koji će potaknuti vaše posjetitelje da provode vrijeme na vašoj stranici i stalno se vraćaju po još.
Savjeti za poboljšanje rangiranja vaše web stranice na Googleu
Google je daleko najpopularnija tražilica, stoga je važno razumjeti kako poboljšati rangiranje svoje stranice na stranicama s Google rezultatima.
Evo nekoliko stvari koje možete učiniti:
- Pobrinite se da se vaša web stranica brzo učitava – to je jedan od važnih čimbenika koji utječu na vaše rangiranje. Trenutnu brzinu vaše web stranice možete provjeriti putem Googleovog alata Page Speed Insights.
- Provjerite je li vaša web stranica prilagođena za mobitele - Google je 2015. počeo kažnjavati web stranice koje nisu prilagođene mobilnim uređajima. Te se stranice vrlo sporo učitavaju na pametnim telefonima i tabletima, pa će biti niže rangirane u rezultatima pretraživanja.
- Kreirajte visokokvalitetne povratne veze (backlinkove) s drugih relevantnih web stranica s visokim autoritetom - tražilice pridaju veliku vrijednost porijeklu dolaznih veza (backlinkova). Ako se vaša web stranica povezuje na druge web stranice niske kvalitete, bit ćete kažnjeni lošijom pozicijom na rezultatima pretrage. S druge strane, ako imate veći broj kvalitetnih backlinkova biti ćete nagrađeni.
- Provjerite imate li ključne riječi na važnim mjestima na svojoj web stranici - poput naslova i meta opisa.
- Pišite za ljude, a ne za tražilice - Google želi da njihovi korisnici imaju dobro iskustvo dok upotrebljavaju njihove proizvode i usluge. Ako Google vidi da ne pišete za ljude, već pokušavate natrpati što više ključnih riječi samo da biste prevarili algoritam, neće visoko rangirati vašu web stranicu.
- Optimizirajte svoje slike za tražilice - To možete učiniti tako da u naziv datoteke svake slike uključite ključne riječi, kao i da napišete nekoliko riječi o slici koje su relevantne za ono što prikazuje i to stavite u alt opis. Također, pripazite na veličinu slike.
- Napišite uvjerljive uvode i naslove - tražilice vole kratak, jasan i informativan sadržaj. Ako možete uključiti ključnu riječ u svoj uvod, to će mu pomoći da se rangira.
- Nemojte pretjerano koristiti ključne riječi – Google ima ograničenje koliko se puta riječ ili izraz može upotrijebiti na stranici kako bi spriječio prečesto pojavljivanje neželjenih rezultata (tzv. keyword stuffing= na stranicama s rezultatima. Spomenite glavnu ključnu riječ 2-3 puta u tekstu od 1000 riječi.
- Izbjegavajte duplicirani sadržaj – Ako postoje druge web stranice koje imaju isti sadržaj kao i vi ili koristite duplicirani sadržaj na svojoj web stranici, to otežava dobro rangiranje vaše stranice jer Google smatra sav taj duplicirani sadržaj irelevantnim.
- Neka vaš meta opis bude manji od 160 znakova - Ako je predugačak, tražilice će ga odrezati prije nego što ga prikažu na stranicama s rezultatima.
Koliko je vremena potrebno da se vide rezultati?
SEO nije proces koji daje rezultate preko noći. Ako dobro radite SEO doći će do postupnog povećanja rangiranja vaše stranice na tražilicama, ali nema prečaca ili brzih rješenja za ovu vrstu marketinške strategije.
Potrebno je vrijeme da se izgradi autoritet vaše domene, ali nakon što napravite teži posao pokretanja ove strategije, održavanje pozicije vaše stranice biti će puno jednostavnije.
Saznajte više o digitalnom marketingu. Pročitajte naš besplatni vodič: "Digitalni marketing - Ultimativni vodič za početnike". Pokriva sve što trebate znati o digitalnom marketingu i kako započeti.